Mienie komunalne w Przyłęku
20.02.200908:40
Wokół sprawy gruntu komunalnego położonego w Przyłęku Dużym narosło wiele mitów i nieporozumień. Wśród mieszkańców krążą coraz bardziej nieprawdopodobne i niedorzeczne opowieści wyssane z palca przez pewne osoby, budzą niezdrowe emocje i niepokój u obywateli nieznających prawdy. Stąd niniejsze wyjaśnienie.
OSP Przyłęk Duży występuje o przekazanie działek komunalnych nr 33, 330 i 337 położonych w Przyłęku Dużym, ich łączna powierzchnia wynosi 0,99 ha. Na jednej z nich znajduje się stara wiata. Grunty te były w przeszłości m.in. bazą dawnej SKR. Jako grunty Skarbu Państwa na mocy ustawy z roku 1990 stały się mieniem gminnym, potwierdziła to decyzja Wojewody Skierniewickiego. OSP Przyłęk Duży w drodze nieodpłatnej darowizny otrzymała od Gminy na własność w roku 2002 działki nr 331 (znajdują się na niej budynki dawnej zlewni mleka, sklep, pomieszczenia po dawnym klubie rolnika oraz garaż strażacki i Dom Ludowy) i nr 160 (basen strażacki), akt notarialny dla tej darowizny sporządzono 25 lutego 2002 roku. Wcześniej zgodę na nieodpłatne przekazanie tych dwóch działek w formie darowizny wyraziła Rada Gminy Rogów. Teraz Zarząd OSP Przyłęk Duży domaga się także trzech pozostałych. W dniu 29 września 2008 roku w sprawie wniosku OSP Przyłęk Duży, odbyło się posiedzenie Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów Rady Gminy. Na mój wniosek skład Komisji został rozszerzony o przewodniczących pozostałych Komisji Rady Gminy. Na posiedzeniu byli też obecni: Pani Barbara Balcerak – Makowska, Pan Przewodniczący Rady Gminy oraz ja. Ponadto w posiedzeniu brali udział: Prezes OSP Przyłęk Duży – Tadeusz Gendek, Naczelnik OSP Przyłęk Duży – Piotr Chruściel, Przewodniczący komisji rewizyjnej OSP Przyłęk Duży – Włodzimierz Świderek, radna z okręgu Przyłęk Duży – Kamila Chruściel, sołtys Sołectwa Przyłęk Duży – Krystyna Smolec, Przewodnicząca Koła Gospodyń Wiejskich Przyłęk Duży – Elżbieta Świderek oraz mieszkanka Przyłęka Dużego – Henryka Stańczyk. Na spotkaniu była obecna również radczyni prawna Urzędu Gminy – Jolanta Miśkiewicz.
Pani radczyni wyjaśniła zebranym, że kwestie związane z mieniem komunalnym reguluje ustawa o gospodarce nieruchomościami. Przedstawiła zebranym opinię prawną w tej sprawie: „Zgodnie z art. 12 tej ustawy Organy działające za Skarb Państwa i jednostkę samorządu terytorialnego, są zobowiązane do gospodarowania nieruchomościami w sposób zgodny z zasadami prawidłowej gospodarki. Oznacza to, że nie można gospodarować nieruchomościami w sposób sprzeczny z zasadami określonymi w wyżej wymienionej ustawie oraz w sposób pozbawiający gminę innych korzyści, w tym odpowiedniej rekompensaty finansowej. (…) Sprzedaż i użytkowanie wieczyste mogą być zrealizowane jedynie odpłatnie w trybie przetargu, o ile przepisy ustawy nie dają możliwości odstąpienia od przetargu. Warunki te zostały jednak rygorystycznie ustawowo uregulowane.
Warunki pierwszeństwa nabycia dające możliwość odstąpienia od przetargu określa art. 34 ustawy w brzmieniu:
„Art. 34. 1. W przypadku zbywania nieruchomości osobom fizycznym i prawnym pierwszeństwo w ich nabyciu, z zastrzeżeniem art. 216a, przysługuje osobie, która spełnia jeden z następujących warunków:
1) przysługuje jej roszczenie o nabycie nieruchomości z mocy niniejszej ustawy lub odrębnych przepisów, jeżeli złoży wniosek o nabycie przed upływem terminu określonego w wykazie, o którym mowa w art. 35 ust. 1; termin złożenia wniosku nie może być krótszy niż 6 tygodni, licząc od dnia wywieszenia wykazu;
2) jest poprzednim właścicielem zbywanej nieruchomości pozbawionym prawa własności tej nieruchomości przed dniem 5 grudnia 1990 r. albo jego spadkobiercą, jeżeli złoży wniosek o nabycie przed upływem terminu określonego w wykazie, o którym mowa w art. 35 ust. 1; termin złożenia wniosku nie może być krótszy niż 6 tygodni, licząc od dnia wywieszenia wykazu;
3) jest najemcą lokalu mieszkalnego, a najem został nawiązany na czas nieoznaczony.”
Zgodnie z art. 34 ust. 2. Nieruchomość jest zbywana w drodze bezprzetargowej, jeżeli:
1) jest zbywana na rzecz osoby, której przysługuje pierwszeństwo w jej nabyciu, stosownie do art. 34;
2) zbycie następuje między Skarbem Państwa a jednostką samorządu terytorialnego oraz między tymi jednostkami;
3) jest zbywana na rzecz osób, o których mowa w art. 68 ust. 1 pkt 2;( osobom fizycznym i osobom prawnym, które prowadzą działalność charytatywną, opiekuńczą, kulturalną, leczniczą, oświatową, naukową, badawczo-rozwojową, wychowawczą, sportową lub turystyczną, na cele niezwiązane z działalnością zarobkową, a także organizacjom pożytku publicznego na cel prowadzonej działalności pożytku publicznego)
4) zbycie następuje w drodze zamiany lub darowizny;
5) sprzedaż nieruchomości następuje na rzecz jej użytkownika wieczystego;
6) przedmiotem zbycia jest nieruchomość lub jej części, jeśli mogą poprawić warunki zagospodarowania nieruchomości przyległej, stanowiącej własność lub oddanej w użytkowanie wieczyste osobie, która zamierza tę nieruchomość lub jej części nabyć, jeżeli nie mogą być zagospodarowane jako odrębne nieruchomości;
7) ma stanowić wkład niepieniężny (aport) do spółki albo wyposażenie nowo tworzonej państwowej lub samorządowej osoby prawnej, lub majątek tworzonej fundacji;
8) jest zbywana na rzecz zarządzającego specjalną strefą ekonomiczną, na której terenie jest położona;
9) przedmiotem zbycia jest udział w nieruchomości, a zbycie następuje na rzecz innych współwłaścicieli nieruchomości;
10) jest zbywana na rzecz kościołów i związków wyznaniowych, mających uregulowane stosunki z państwem, na cele działalności sakralnej;
11) jest sprzedawana na rzecz partnera prywatnego lub spółki, o której mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym, jako wkład własny podmiotu publicznego, w celu realizowania zadań publicznych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, z zastrzeżeniem art. 25 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym;
12) jest zbywana na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 61 ust. 1.( Art. 61. 1. Przedstawicielstwom dyplomatycznym lub urzędom konsularnym państw obcych oraz innym przedstawicielstwom i instytucjom zrównanym z nimi w zakresie przywilejów i immunitetów na podstawie ustaw, umów międzynarodowych lub powszechnie obowiązujących zwyczajów międzynarodowych).”
Z przytoczonego powyżej fragmentu opinii prawnej jasno wynika, że „przekazanie” gruntu, o który występuje OSP w odniesieniu do ochotniczej straży pożarnej jest praktycznie niemożliwe, a ponadto forma bezprzetargowa ściśle podlega rygorom ustawowym.
Na spotkaniu przypomniałam, że obecnie grunt może być wykorzystywany jedynie pod działalność rolną. Opracowywanie nowego planu zagospodarowania przestrzennego jest w trakcie przygotowywania.
Wójt Gminy Rogów
Magdalena Kolasińska
Copyright © 2011 rogow.eu Wszelkie prawa zastrzeżone. Projekt i realizacja Maxus Net Communiacations